Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Shopping
  Slank
  Spill
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Volkswagen:

Boble

Caravelle

Golf 5
Golf 7

Passat

Tiguan

Touran

Up

Rust på VW

 

 

Se Volkswagens rustproblemer!

 Foto: Tactyl, Arendal, Tekst Gunnar Christensen

Folk i antirust-bransjen har snakket om det lenge. Også Volkswageneiere har lenge vært frustrert over rustproblemene på bilene sine. Selv den nyeste modellen av Golf har rustproblemer iflg. uavhengige godkjente verksteder.

Disse uavhengige godkjente verkstedene er hoderystende til Volks-wagens innsats mot rust på nye biler der du nektes å antirust-behandle bilen hos f.eks. Tectyl om Volkswagen-garantien mot rust skal gjelde: ender du opp med rust på bilen uten at forhandler tar konsekvensen av de dårlige garantiene som er gitt.

Rustbeskyttelsen som Volkswagen leveres med er klart dårligere enn de fleste andre bilmerker. Volkswagen har et rustproblem og dette gjelder trolig hele VAG-produksjonen av Volkswagen, Audi og Skoda som alle produseres etter samme prinsipp.

Ansatte på Volkswagen som ikke vil ha navnet nevnt her anbefaler å tectylere bilen etter 5 år – men det er hysj. hysj. For importøren Møller har talt og da sluttes rekkene loyalt utad mot kundene.

 Helping.no kjøpte en Golf 5 2005-modell ny hos merkeforhandler: Nå har denne bilen fått alvorlige rustproblemer og jeg spør nå på nytt forhandler om VWs rustbeskyttelse: Da jeg kjøpte den ny spurte jeg forhandler om jeg kunne tectylere den med en gang eller om dette var gjort hos forhandler.

Forhandler svarte at antirustbeskyttelse var på bilen fra fabrikken og dette ville verkstedet sjekke og oppgradere på service fremover. Tectylerte jeg Golfen nå ville denne "rustgarantien" ikke gjelde. I dag er denne bilen rød av rust under som bildene viser og selv om de fleste servicer er tatt hos merkeforhandler er det ikke gjort noe for å vedlikeholde/beskytte denne bilen mot rust.

 Senhøstes 2012 hadde dette Volkswagen verkstedet bilen inne hele 4 uker bl.a. i forbindelse med en såkalt garantisak der hele bakluka ble skiftet på grunn av rust. Det ble ikke da opplyst noe om at bilen hadde flere rustskader også under - kanskje ble det heller ikke sjekket? Dette til tross for at forhandleren opplyste at fabrikken/importøren anerkjente flere "rustsvakheter" på Golf 5 - flere stedet på denne modellen. Dette er rustskader som forhandleren ifølge eget utsagn kunne dekke på "garantien" før bilen er 10 år. Men. Forhandleren dekker ikke alle kostnader når det skal repareres på "garantien" for her kom en egenandel på seks tusen spenn på denne bakluka. For det beløpet kunne du fått hele bakluka sandblåst, omlakkert og montert hos et karoseriverksted. Etterpå spør man jeg meg om jeg egentlig har fått noe som helst på denne såkaldte "garantien".

 Konklusjonen er som bildene viser at den såkalte rustbeskyttelse som VW markedsfører er intet verd og har ikke tillit i markedet. Det var først da vi sendte Golfen til liten oljeskiftservice hos annet godkjent serviceverksted i januar 2013 at vi fikk beskjed om stygge rustskader under bilen.

Bilen er nå forevist Tectyl-forhandleren i Arendal som har gitt en pris på sandblåsing/reparasjon og tectylering med 4 års garanti på arbeidet: Pristilbud 2013 er følgende: “Full Tectylbehandling av bilen din.Tilbud Full Tectylbehandling påVolkswagen Golf 5 er kr. 4 600,- Evt.sandblåsing kommer i tillegg: Startkostnad sandblåsing kr. 1500,-.Timepris sandblåsing kr. 600,- Alle priser er inkl. mva."

Merkeforhandlers verksted har også gitt ett tilbud på samme feil: Egenandel kr. 6000,- etter først å ha tatt en "Goodwill"-service hos merkeforhandleren til omtrent samme pris og så skal dette være reparert - da uten angitt tids garanti og til dobbel pris i forhold til Tectyl enda det er en "garantiskade".

Dette frister ikke uten tillit til antirustprogrammet hos VW særlig når vi må betale omring dobbelt så mye her som hos Tectyl.

 VW hadde 10 års garanti mot "gjennomrusting" på tidspunktet vi kjøpte Golfen – nå er dette hevet 12 år på nye biler. Hva er gjennomrustning? Gjennomrust av metallplata eller "antirustbelegget"? Det er noe forhandler selv tolker og definerer på sin egen måte.

Flere forhandlere for antirustbehandling på bil rister på hodet av VWs antirustprogram og anbefaler oss å kjøpe Toyota neste gang. Vi spør:

Hva er VW-antirustprogram verd? Vi er ved nybilkjøp forespeilet å være trygge med hensyn på rustoppfølging gjennom forhandlerens utsagn om service og garantier, men ender opp med en større ekstrautgift som følge av at VW ikke følger opp det som er lovet.

Rust er noe forbrukere merker seg: Vi husker Audis rustproblemer på 1970-tallet, Mercedes rustproblemer på 2000-tallet. Det lønner seg aldri å gamble på dårlig rustbehandling.

Volkswagen har nå trolig en jumboplass i antirustbehandling av nybiler: Mange andre nybilforhandlere leverer bilen ferdig tectylert.

Spør nøye om bilens antirustprogram før du gjør kjøpsavtale om ny bil uansett merke: Bl.a. Toyota leverer alle sine nye biler ferdig tectylert. Det er slik det burde være.

Vil du ha en god garanti og oppfølging mot rust på din neste nybil så styr unna Volkwagen, Audi og Skoda som alle har samme dårlige garanti mot rust. Også om du planlegger å bytte ut bilen etter 3 eller 6 år. Det rytes fort på bruktbilmarkedet at Volkswagen har rustproblemer.

 

Innhold

Se Volkswagens rustproblemer!

Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bildekk
  Bilkjøp
  Bilnytt
  Bilnyttig
  Bilord
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Energi: Bilgass
  Flerbruksbiler
  Ford Focus
  Ford Kuga
  Ford Mustang
  Ford S-max
   Førerkort i Norge
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic 
  Kia Carens
  Kompaktbil
  Konbilen
  Landeveispiratene
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Aklasse
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Astra
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Rust på VW
  Saab 9000CSE
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia stv.
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV
  Suzuki Gr. Vitara
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Toyota Rav4
  Volvo Amazon
  Volvo V40
  Volvo V70
  Volvo 544
  Volvo 940
  VW Caravelle
  VW Golf 5
  VW Golf 7
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP

 

Speedometerfeil?

Sinker du trafikken når du holder fartsgrensen? Mange biler har feil på speedometeret også nye biler. Over 5 km feilvisning er ikke uvanlig. Et godt tips er å sjekke og justere speedometeret på et spesialverksted for dette. Er bilen så ny at feil går inn under garantien så klag på denne feilen.

Bil

 

©
www.helping.no