Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

Landeveispiratene

Av Gunnar Christensen

De fleste norske bilister tror tyske bilverksteder er betydelig billigere enn norske. Det er derfor nå på tide at sannheten kommer frem: Sannheten om de skyhøye, tyske verkstedprisene.

Ligg unna de tyske landeveispriratene!

På vei tilbake fra en begivenhetsrik bilferie til Paris skjedde det på fredagskvelden en høstdag i oktober 2002: Mor, far og tre barn på vei hjem til Norge på motorveien nord for Hamburg med danskebåten som mål. Clutchen begynner å slure og blir raskt svakere. Med nød og neppe lar bilen seg overtale til å bringe familien til et hotell i Schleswig. Så er det definitivt stopp.

Det er da det hele starter. Telefon til NAF-alarmsentralen i Oslo: Det var i utgangspunktet et gode å kunne ringe til en norsk alarmsentral. En alarmsentral som forventes å ha kunnskap om lokale forhold i området. Kunnskap nok til å kunne lose situasjonen for en sliten familie på en lang reise.

Lokal tysk bilbergingsbil fra ADAC ankommer og konkluderer clutchhavari. Bilen må til Kiel, hevdes det. På stedet opplevdes episoden uvirkelig. Før avreise hadde bilen både NAF-test og full service.

- Hvorfor står det skilting om verksted på motorveien, når bilen ikke kan repareres i Schleswig?
- Fordi det er en spesiell Saab. Den kan ikke repareres her, svares det av representanten for ADAC: Dette er en Saab 9000CSE...

Ny telefon til NAF-alarmsentral:

- Sludder. Clutchen er lik på de fleste modellene. Vær OBS på at de prøver å finne den dyreste løsningen for oss. Da tjener de mest på bilbergingen, opplyser NAF-alarmsentralen som må betale for bergingen: De prøver seg alltid. Har du bedt om å få bilen på merkeverksted?

- Nei. Jeg har bare bedt om å få den reparert på nærmeste verksted.

I løpet av kvelden hentes bilen på hotellet, og fraktes til firmaet Saab Zentrum i Kiel som skal være det nærmeste stedet hvor bilen kan repareres får jeg opplyst av NAF-alarmsentral.

Sjokket kommer med beskjeden om prisen på reparasjonen tidlig mandag morgen: Rundt to tusen Euro! Det må bestilles deler og bilen kan først hentes tirsdag.

- Det er jo over 14.000 kroner! Har de ikke engang lagervare av så kurante deler som en clutch hos en merkeforhandler?

- Det er hva du må betale i Norge, svares det på Alarmsentralen, hvilket viste seg å være sludder:
En rask telefon til Norge gir raskt beskjed om at reparasjonen er godt over det jeg må betale i Arendal. Men nå er situasjonen låst. NAF dekker kun bilberging fram til nærmeste verksted som kan reparere, får jeg opplyst: Videre frakt må jeg dermed selv betale. Men hotell dekkes av NAF-medlemskapet så lenge bilen er på verkstedet. Så er det slutt på NAFs hjelp på veien. Verkstedet og regningen er naturligvis mitt bord.

Jeg husker en clutchreparasjon jeg hadde i Hamburg for noen år tilbake på en gammel BMW jeg da hadde. Hos merkeforhandler i Hamburg måtte jeg ut med over dobbelt så mye som den samme reparasjon kostet hos merkeforhandler i Kristiansand S. Det er med andre ord ikke noe poeng i denne saken at det er en svensk bil denne gang. Mistanken om at noe tilsvarende var i sving nå var ikke til å komme bort ifra. Nå satt jeg på ny i en felle: Tatt av de tyske piratene nok en gang.

Når regnestykket i ettertid kommer på plass blir reparasjonen vel ti tusen kroner dyrere enn det jeg kunne oppnå i Arendal. Fem tusen dyrere enn lokalt merkeverksted som dyreste alternativ. Jeg spør meg da: Har NAF gjort jobben sin?

NAF er dyrest når bilen stopper

Medlemskapet i bilorganisasjonen Norges Automobilforbund NAF kan bli dyrt for deg om du trenger hjelp på landeveien mer enn 2 ganger i året: Da kreves kr. 300,- i egenandel av deg for hver utrykning.
klikk her

 

Tyskland

Reiser

 

Hotell

 

Helse

 

Økonomi

 

Bil


Charter

 

©
www.helping.no