Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 


Helping-magasinet

Organisasjonsnr.
997604830

Kontakt
Annonse

©
Copyright

På nett siden 2001

 

Toyota hydrogenbiler
- til sensasjonspriser?

Foto: Toyota
Tekst: Gunnar Christensen

Toyota utviklet og lanserte de bestselgende hybrid biler med Prius. Nå vil Toyota gjøre det samme for hydrogendrevne brenselcellebiler. Og disse nye Toyota-bilene markedsføres i Norge alt i 2015. Muligheter for å tanke en hydrogenbil i Norge er alt til stede og er under videre utbygging i Sør-Norge.

Toyota er nå i gang med å teste den endelige produksjonsbilen som kommer i 2015. Det hevder bilselger Tore Hamre ved Toyota i Arendal:

- Hvordan vil den hydrogendrevne Toyotaen bli?
- Det er snakk om en bil på størrelse med Toyota Avensis og en SUV i første omgang.
- Er 2015 lansering realistisk?
- Det er liten tvil om at bilen vil fungere godt. Toyota har jobbet med denne teknologien siden 1992, så vi har mer enn 20 års erfaring bl.a. på busser i Japan. Toyota har brukt 20 år på å foredle sin brenselcelle teknologi. Mye av innsatsen har gått med til å bearbeide brenselceller ned til praktiske proporsjoner.
- Hva med prislappen på disse? Vi har jo sett hydrogenbiler fra Honda og Hundai med prislapper opp over millionen?
- Våre biler er ikke priset ennå, men det er snakk om at prisene vil begynne på litt over tre hundre tusen norske kroner.

USA
På en pressekonferanse arrangement på CES show i Las Vegas ble det opplyst at også California er klar til å ta imot hydrogenbilen fra Toyota i 2015. Men er resten av verden klar for hydrogendrift? Hydrogendrift tilbyr som kjent reelle fordeler i form av 0-utslipp?

I 2015, vil den nye modellen fra Toyota være den første masseproduserte brenselcellebil, men kanskje ikke den første hydrogendrevne bil. BMW, blant andre, har syslet med hydrogendrevne forbrenningsmotorer biler, inkludert en begrenset produksjon Hydrogen 7 luksusbil.

Toyotas plan innebærer en brennstoffcelle som reagerer på lagret hydrogen med oksygen fra atmosfæren for å generere elektrisitet. Det eneste biproduktet av reaksjonen er vann, og dermed vanndamp. Hydrogen-brennstoff-cellene gir faktisk bare vanndamp som utslipp. Slik sett er hydrogenbilen drømmebilen - den forurensningsfrie bilen bileiere har dømt om i alle år.

Strømmen i sin tur benyttes i elektriske motorer. I kjøreopplevelse vil Toyotas brenselcelle-bil være i samme kategori som eksisterende batterielektriske biler som allerede er i salg, som Renault Zoe, BMW i3, Nissan Leaf og andre.

En revolusjon - gir utslipp som vanndamp
Det eneste utslipp fra en bil med hydrogen brenselcelle-teknologi er vanndamp. De store forskjellene sammenlignet med de elektriske bilene, derimot, er den tiden det tar å fylle bensin eller "lade". Batteridrevne biler kan ta 10 timer eller mer. I beste fall tar det vanligvis minimum en time for en full lading på en elbil. Og de fleste elbiler kopler ut etter ca. 160 km (Teslas Model S er det åpenbare unntaket med ca. 500 km).

Toyotas brenselcellebil vil være en revolusjon med ca. 500 km kjørelengde på tanken. Brenselcelle-bilen har alle fordelene på lik linje med en batteridrevet elektrisk bil, inkludert ingen skadelige utslipp og ingen motorstøy kombinert med rekkevidde og i tillegg raske refill. Det er med andre ord store fordeler fremfor forbrennings biler.

Raskere og større
Toyota gjør nå store teknologiske fremskritt: Prisreduksjoner har nylig gjort det mulig å nå tilby bilen i større volumer. Prisene blir ikke røpet så langt på messen, men Toyota sier det vil bli brenselcellebiler tilgjengelig og det til en rimelig pris.

Bob Carter, senior visepresident i Toyota Motor Sales, USA, sa på messen i Las Vegas:
 - Brenselcellebiler vil være i vår fremtid raskere enn mange tror, og i mye større antall enn noen forventet.
Og Bob Carter legger til:
- På infrastruktursiden bygges det nå ut: Bilen vil lanseres i California først. $ 200 millioner er nå øremerket til å bygge 20 fyllestasjoner i California i 2015 og totalt 40 fyllestasjoner året etter. Det gir både et inntrykk av investeringene som trengs, og et hint om at en bredere utbygging vil trolig ta år å bygge opp. - Men la oss anta infrastrukturen funker. Hvordan kan vi løse utslippsproblemet?

Ulemper?
Ulemper? Det største problemet er infrastruktur d.v.s. utbygging av tankanlegg for hydrogen. Det vil ta år å bygge opp nettverk med bensinstasjoner med hydrogen dispensere. I tillegg trenger vi velutbygd infrastruktur for å lage drivstoff til å drive millioner av hydrogenbiler i fremtiden. Det skjer ikke over natten.

Det andre store problemet med en brenselcelle bil: Hvor kommer energien fra i første omgang? Det forbrukes kraft til å produsere hydrogen gjennom metoder som elektrolyse. Hvis disse metodene er drevet av fossilt brensel, så er det eneste netto nytte redusert lokale utslipp. Vi effektivt skifter utslippene geografisk dit drivstoffet er produsert. Og de vil likevel ende opp i atmosfæren.

- Brenselcellebiler er sannsynligvis ikke er noe verre enn forbrennings biler. mener Bob Carter.
- Bilen vil trolig se ut og fungere som en vanlig firedørs familiebil. Vi har også muligheten til å bygge hydrogenproduksjonsanlegg drevet utelukkende av fornybar energi. Vi kan ha et anlegg drevet av en hydro-elektrisk vannkraftverk, for eksempel. Eller kanskje solcelledrevet anlegg i varmere klima. I det lange løp vil hydrogen kraft svært sannsynlig å tilby store utslippsfordeler. Diskutabelt er det imidlertid om viljen til å oppnå dette vil dukke opp mens fossile brensler fortsatt finnes i relativt rikelig tilførsel.

 
www.dn.no/privat/dnBil/2015/01/06/1144/Toyota/nr-gode-ideer-deles-kan-store-ting-skje

Teknisk ukeblad m.fl. om hydrogenbiler:
www.tu.no/industri/2010/09/28/forste-fullblods-hydrogenbil-er-her

www.hydrogen.no/om-hydrogen/ofte-stilte-sporsmal/

http://ungenergi.no/transport-i-fremtiden/hydrogenbil/

 Mercedes hydrogenbiler til Norge.
www.dn.no/dnBil/article2151439.ece

Les også:.
De beste bilene

Strømproduserende asfalt:
www.tv2.no/2014/05/13/storm/klima/energi/bil-og-trafikk/5591035



 

Innhold

Toyota hydrogenbiler 
- til sensasjonspriser?

 
Bil-energi:

- Bensinbiler
gassdrift

- Biodiesel til bil

- Priseksempel ombygging
til gassdrift

- Miljørevolusjon i bilparken?

- Hydrogenbilen

- Fremtidsbilen

 

Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bildekk
  Bil-energi
  Bilkjøp
  Bilnytt
  Bilnyttig
  Bilord
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Flerbruksbiler
  Ford Focus
  Ford Kuga
  Ford Mustang
  Ford S-max
   Førerkort i Norge
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic
   HydrogenToyota
  Kia Carens
  Kompaktbil
  Konbilen
  Landeveispiratene
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Aklasse
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Astra
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Rust på VW
  Saab 9000CSE
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia stv.
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV
  Suzuki Gr. Vitara
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Toyota Rav4
  Volvo Amazon
  Volvo V40
  Volvo V70
  Volvo 544
  Volvo 940
  VW Caravelle
  VW Golf 5
  VW Golf 7
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

 

©
www.helping.no