Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 


Helping-magasinet

Organisasjonsnr.
997604830

Kontakt
Annonse

©
Copyright

På nett siden 2001

Kjør bil på gass
miljøvennlig 

Spesialeffekter og webdesign Hallvard J. Christensen
 Av: Gunnar Christensen

Du behøver ikke investere i en ny hybridbil for å kjøre billig og miljøvennlig: Bil med bensinmotor kan bygges om til gassdrift . På gass kjører du for omkring halvparten av hva bensin koster.

En bil på gass forurenser mindre. Bensinbiler kan etter en liten ombygging kjøres direkte på propangass. Men hvorfor er gass så lite brukt i Norge? Flere andre europeiske land har kjørt på gass i flere tiår.

 Energiøkonomisering?
Fokuset er nå ensidig på å produsere nye biler med sterkere innslag av el-kraft , såkalt hybrider og el-biler. Å øke produksjonen av nye biler gir betydelig klimaforurensning. Er dette energiøkonomisering? Har vi mistet evnen til å tenke helhetlig?

Helsekonsekvenser
Og hva med de helesemessige konsekvensene av el- og hybridbilene som kjører rundt med en stor batterikapasitet? Ingen har ennå utredet helsekonsekvensene av den elektromagnetiske strålingen i slike biler. Stråling fra mobiltelefoner er nå mer påaktet.

10 år med Gass
Geir Vaagsnes ved Friluftsrådet Sør i Arendal fortalte i 2007 til avisen Agderposten om ti års problemfri erfaring med å kjøre en Mercedes Gelenderwagen bensin-utgave på propangass.

- Bilen går jevnere, renere og billigere på gassdrivstoffet og det er mulig å tanke gass i de fleste byer i Norge. I disse ti årene har jeg stort sett ikke hatt behov for å kjøre på bensin, uttaler Geir Vaagsnes nå til helping.no.

Metangass - propangass
- Da jeg bygde om bilen hadde jeg et håp om etter hvert å kunne kjøre på metangass fra søppelfyllinga på Heftingsdalen utenfor Arendal. Metangass har enda lavere CO2 ? utslipp enn propan. Dessuten er metan 21 ganger mindre drivhusfremkallende enn CO2. I prinsippet ville det bety at bilen ble en 0-utslippsbil og faktisk bidro til å redusere det totale utslippet av klimagasser, hevder Geir Vaagsnes.

Flere verkested bygger om bensinbil til gass:
Betydelige besparelser - sjekk pris på flere verksteder.

En ombygd bensinbil vil kunne kjøre på både bensin og gass. På gass er forbruket litt høyere enn bensin og effekten av motoren blir en smule redusert.

Norske priser på ombygging er høyere enn i utlandet. Det kan lønne seg å ta en utelandstur for å spare penger på denne ombyggingen. Men garantien på arbeidet blir mer komplisert ved ombygging til gass i utlandet.

Dieselbiler på gass?
Det er mulig å bygge om dieselbiler til gassdrift. Teknologien finnes, men
er ikke satt i produksjon. Mye tyder på at det nå vil bli produsert ombyggingssett til dieselbiler, opplyser en forhandler for propangass til helping.no.

Garanti på nybiler med gass.
Vi har så langt ikke funnet mange bilmerker som leverer ny bil ferdig ombygd til gassdrift fra fabrikk. Volkswagen Caddy 2009-modellen er et hederlig unntak: Den kommer med bensin/gass levert fra fabrikk.

Hos Toyota i Arendal får vi opplyst at alle motorgarantier på en ny Toyota faller bort når bilen bygges om til gassdrift. Likevel har enkelte kunder bygd om til gass på merkeverkstedet, får vi opplyst.

 Hos Mitsubishi i Arendal opplyses derimot at garantien på 5 år gjelder på en ny Mitsubishi som bygges om til gassdrift:
- Vi kan ikke se at det skulle gjøre noen forskjell på garantien om bilen går på gass eller bensin, uttaler forhandleren til helping.no. Vi har til og med fått vurdert hvordan den nye bestselgeren Mitsubishi Outlander, kan bygges om til gassdrift av fagfolk på dette området.

Sjekk derfor med din forhandler om garantien på en ny bil fortsatt gjelder om du bygger om bilen til gass. Den tryggeste og beste handelen får du naturligvis der garantiene gjelder uansett bensin- eller gassdrift.

Drømmebilen - miljøvennlig på metangass
Drømmebilen kjører på miljøvennlig drivstoff med o-utslipp til en lav pris. Og den finnes i dag. Bygger du om en vanlig bensindrevet bil til gassdrift for propan og er heldig å få kjøpt metangass til den i stedet for propan, så har du denne drømmebilen med til tilnærmet o-utslipp. Metangass burde ikke koste mer enn propangass, d.v.s. halvparten av bensinprisen.

Dagens teknologi gjør dette mulig for en vanlig forbruker. Så hvor er regjeringen? Hvorfor blir det ikke lagt til rette for salg av metangass til bilbruk? Landets søppelfyllinger kan produsere metangass. Og hvis man ønsker miljøvennlig biltrafikk med o-utslipp: Hvorfor tilrettelegger ikke regjeringen for ombygging av bensinbiler til gass og styrer utviklingen i denne retningen med avgiftssystemet?

Linker: Info om bruk av gass i kjøretøy:
 www.gassforum.no

www.gassmagasinet.no

Oversikt over gassstasjoner i Norge:
www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm

 Miljørevolusjon i bilparken:
Hydrogenbiler

Toyota FCV R Hydrogen konseptbil.

Mange har merket seg Honda FCX Clairity testen i California av det kjente engelske TV-programmet Top-Gears "Captain Slow". Denne bilen drives av en 146 hk elektrisk motor som går på komprimert hydrogen. Utslippet fra denne bilen er ren vanndamp. Det tar 3 minutter å fylle tanken med komprimert hydrogen og på denne tanken kan man kjøre 435 km med en aksellerasjon som en vanlig bil med like sterk motor og samme vekt som dagans bil. Dette fremstår som den mest interessant fremtidsbil til nå.

Likevel satser tilsynelatendse de fleste bilprodusentene nå på hybrid og el-bil. Men på bakrommet jobber alle produsentene på høytrykk i det stille med hydrogenbilen.

Flere bilprodudenter satser nå på hydrogenbilen. Alt i 2015 kommer hydrogenbilene på det norske markedet, forhåpentlig med en prislapp som selger. Utbyggingen av hydrogen på pumpene er i gang i Norge.

Teknisk ukeblad m.fl. om hydrogenbiler:
www.tu.no/industri/2010/09/28/forste-fullblods-hydrogenbil-er-her

www.hydrogen.no/om-hydrogen/ofte-stilte-sporsmal/

http://ungenergi.no/transport-i-fremtiden/hydrogenbil/

Mercedes hydrogenbiler til Norge.
www.dn.no/dnBil/article2151439.ece

Les mer om: Hydrogenbilen

Hydrogenbilen vil fungere som bilen vi kjenner i dag. Både med trekkraft og utforming. Forskjellen er at hydrogenbilen har null-utslipp. En bil som bare slipper ut forurensningsfri vanndamp må man kalle "drømmebilen".

Toyota har drevet busser på hydrogen i to tiår. Mercedes har siden 2011 kjørt "verden rundt" med hydrogenbil for å sette focus på denne bilen.

Fremtidsbilen?
Hybrid og elbilene har store batterier som man ennå ikke aner den helsemessige konsekvensen av. Dette kan bety at veien fremover er en litt famlende: Hydrogen, gass, biodiesel, multifuel, strøm? Det kan lønne seg å vente med å kjøpe bil?

Og er teknologien ferdig utviklet for driftssikkerhet når den kommer? Teslas problemer med norsk vinterkulde ble en tankevekker.

Biodiesel
- på bekostning av matproduksjon?

Det er de eldre dieselbilene uten rensefiltere som går best på biodiesel. Likevel belaster nå regjeringen disse bilene med øket årsavgift fra 2008.

Har du en dieselbil kan den gå på biodiesel uten ombygging. Haken ved biodiesel er at det går ut over matproduksjonen i verden hvilket rammer særlig u-land: Jordbruk omstilles fra matproduksjon til produksjon av biodiesel. Det presser opp prisene på mat fordi det da blir mindre mat på markedet.

Det arbeides nå derfor med alternative løsninger for produksjon av biodiesel som ikke skjer på bekostning av matprodusjon.

 Alt du trenger på dieselbilen er å sjekke med forhandler hvilke typer biodiesel du kan bruke. Flaskehalsen nå er distribusjonen av biodiesel til dieselbiler.

Når du velger å bruke ren biodiesel på bilen så undersøk først hvilken type biodiesel du må ha. Her er det snakk om å velge den type biodiesel som passer for bilen din. Og her er det råvarene som er brukt for å fremstille biodieselen som er avgjørende for hva du kan kjøre på. Det er også snakk om en DIN-norm på biodieselen - altså en kvalitetesspesifikasjon på biodieselen. Sjekk også garantien på bilen opp mot bruk at biodiesel.

 Man må regne med å skifte filtere litt oftere med bruk av biodiesel, hevder NAF i Bergen som i lengre tid har kjørt egne biler på biodiesel og dessuten selger biodiesel fra sitt anlegg i Bergen.

Norske bilavgiftene
Fremover er det naturlig å tenke seg at de norske bilavgiftene vil bli enda sterkere gradert etter bilens miljøprofil. Biler som forurenser minst får mindre avgift, mens biler som forurenser mest får større avgifter.

En miljørevolusjon av bilparken er i gang og i løpet av får år er mye forandret på dette felt. Den norske regjering har ikke en klar profil på avgiftspolitikken.

Dette betyr i praksis at det kan lønne seg å venet en lengst mulig med å skifte ut bilen. Bare tre år frem i tid vil det være lettere å se hvilken teknologi som er klokest å satse på.

Den Norske politikken
 Regjeringen la i 2007 bilavgiftspolitikken til rette slik at det skal komme flere dieselbiler på veien. Dette fordi disse kan kjøres direkte på miljøvennlig biodiesel uten noen form for ombygging. Det regjeringen ikke sa noe om i 2007 var at i 2008 kom det øket årsavgift på dieselbiler uten katalysator. Dette betyr at avgiftspolitikken i Norge omkring såkalte miljøvennlige alternativer for bil er uforutsigbar. Det ulogiske her er at de eldre dieselbilene uten rensefiltere går best på biodiesel. Likevel har regjeringen nå belastet disse bilene med øket årsavgift.

 Satsråd Narvaseter som tidligere var samferdselsminister signaliserte på NRK-nyhetene 14 februar 2007 at biodiesel ville være på markedet om et halvt år. Har noen sett mer tilrettelagt salg av biodiesel etter dette? Avgidtspolitikken til den rødgrønne regjeringen stoppet norsk biodieselproduksjon i 2010.

Andre generasjons biodiesel en løsning?
Det er andre generasjons biodiesel det knyttes store forventninger til.? Fordi dette brenselet skal kunne lages av skogstilvekst i Norge fremfor å fortrenge regnskogen og mat-produksjonen utenlands.

Men. Biodieselen kan ikke brukes når det er kaldere enn minus
ti grader hevdes det. Det er med andre ord ikke så enkelt at du bare kan kjøpe inn og fylle på en hvilken som helst type biodiesel på tanken - du må først ta en telefon til bilimportøren for å få nærmere spesifikasjoner på den dieselen bilen din kan gå på.

 


 
Innhold


- Bensinbiler
gassdrift

- Biodiesel til bil

- Priseksempel ombygging
til gassdrift

- Miljørevolusjon i bilparken?

- Hydrogenbilen

- Fremtidsbilen

 

 
Pris-eksempel
på ombygging til gassdrift

En VW Passat koster
kr. 18.000,- å bygge om
til gassdrift. Tar vi utgangs-punkt i at vi ved by- og langkjøring bruker 0,7 l. pr. mil og gass koster kr. 5,- pr. liter og bensin kr. 12,- pr. liter, får vi følgende tall:

Da må vi kjøre km. 25.714 for å tjene inn investeringen i gassanlegg. Det er imidlertid 240% rimeligere å kjøre med gass slik at når vi har kjørt for kr. 30.000,- i gass er ombyggings-beløpet inntjent.

Når vi har kjørt for kr. 70.000,- vil vi bare ha kommet 58.330 km med bensindrift, mens vi kan kjøre 104.000 km med gassdrift inkludert ombyggingskostnadene.

Man må etter dette kunne konkludere med at det er lønnsomt å bygge om bilen. En nyere bil som man skal beholde flere år er naturligvis mest å tjene på å bygge om.

Mange amerikanske bilmerker bygges om til gass i Norge før de selges på grunn av drivstoff-forbruket.

 

 
Hybridbilene kjører
rundt med en stor batterikapasitet:

Ingen har ennå utredet den elektromagnetiske strålingen i slike biler:
Er den helsefarlig?


 
Bensinbiler ombygd
til gass fremstår i dag som det beste fordi tilbudet av 2 generasjon biodielsel uteblir og i tillegg svikter nå regjeringen eiere av dieselbiler med og uten katalysator med høyere årsavgift. I tillegg kommer øket dieselavgift?

 

 

Dagens produksjon av biodiesel går på bekostning av matvareproduskjonen: Det er nå nærmest umoralsk å kjøre på biodiesel.

 

 
Spørsmålet er nå om bensinbilene med gassdrift på kort sikt
seiler opp som den
beste løsningen både
fra et miljøsynspunkt
og et økonomisk synspunkt?

 

 
Fremtidens miljøvennlige drivstoff?

Om få år vil biler kunne leveres med motorer som kan bruke flere typer drivstoff. Ved nyinvesteringer i bil, båt eller fyringsanlegg i bolig er det viktig for deg å satse på fremtidsrettet teknologi - det betyr i praksis motorer som kan gå på miljøvennlig drivstoff. Da vil verditapet på investeringen bli mindre, driftsutgiftene lavere og miljøet rundt deg blir bedre - samtidig som alle vet at det blir stadig mer avgifter og restriksoner på forurensende maskiner med miljøskadelig utslipp fremover.

 
Motorprodusenter er
i gang med å omstille
seg til fremtidens miljøvennlige drivstoff. Betydelig forskning rettes mot denne utfordringen. Men de beste løsningene på
kort sikt ligger i driv-
stoff som kan brukes direkte på motorene
som alt er i markedet - direkte eller etter en mindre ombygging.

 

Bildekk

 

Bilkjøp

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

 

Bil

 

©
www.helping.no