Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Volkswagen:

Boble

Caravelle

Golf 5
Golf 7

Passat

Tiguan

Touran

Up

Rust på VW

 

 

 
Toyota:

Avensis

RAV4

Prius

 

 
Skoda:

Superb stv.

Skoda-duellen

Octavia stv.

 

 
Volvo:

Volvo V40

Volvo V70

Volvo 544

Volvo 940

Volvo Amazon

 

 

Ford:

Focus

Kuga

Mustang

S-max/Mondeo

 

 

 

Opel:

Astra

Zafira

 

 

Disse bilene redder liv


Av Gunnar Christensen

Stadig flere bilkjøpere verdsetter kollisjonssikkerhet både ved kjøp av ny og brukt bil. I dag kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Er du klar over hvilke biler som er sikrest så har du et godt utgangspunkt for bilvalget ditt. Forskjellen på de sikreste og de dårligste bilene kan bety liv eller død for deg om uhellet er ute i trafikken.

Trolig lages nye biler for å oppfylle best mulig testresultat i Euro NCAP. Det er derfor viktig å ha fokus på hva NCAP ikke tester. For Euro NCAPs sikkerhetstest har svakheter: Bilene testes bl.a. ikke for kollisjoner bakfra. Det er derfor viktig også å sjekke andre tester som Folksam. Dog er interessen for nakkeslengskader stigende i Euro NCAP. Husk også på at en større bil med 5 stjerners sikkerhet er sikrere enn en liten bil med samme poengsum.

Vær derfor klar over de store forskjellene i kollisjonssikkerheten på nye og brukte biler i dag. Sjekk derfor sikkerhetstesten på bilen du ønsker deg før du handler. Det er en god livsforsikring for deg og de du har med deg i bilen. Ofte er det liten prisforskjell mellom de sikre og de mindre sikre bilene. Bilene prises oftest ut i fra størrelse og ikke sikkerhet. Dette fordi norske tollregler ikke favoriserer sikrere biler, men fokuserer på vekt, motorstyrke og CO2-utslipp.

Om noen tok seg bryet med å regne ut hvor mye samfunnet tjener på å favorisere de sikreste bilene i sin bilavgiftsprofil ville mange bli overrasket: Her er det åpenbart store summer å tjene på helsesektoren og trygde-budsjettet for å nevne de mest nærliggende. Og sikkerhetsnivået i bilene er målbart: Hvis avgiftene var lavest på biler som oppnår 5 stjerner i NCAP og høyest på biler som skårer 3 stjerner eller mindre så kunne mange liv vært reddet - og mange alvorlige kvestelser i trafikken vært unngått.

Svakhetene
Svakhetene med NCAPs tester er at bilene testes etter bestemte prosedyrer for front- og sidekollisjoner, mens f.eks. påkjørsel bakfra ikke er testet. Dette innebærer at produsentene fokuserer på å oppfylle NCAPs kriterier for å oppnå best mulig poeng og i dette arbeidet kun forkuserer på den del av sikkerheten ved bilen som NCAP tester.

Havarikommisjon
Det svenske forsikringsselskapet Folksam rangerer i sin sikkerhetstest på bilene ut i fra ulykker som har skjedd på svenske veier. Således er Folksam en form for havarikommisjon: www.folksam.se Ulempen med dette testresultatet er at bilnyhetene ikke kommer med her ettersom det må ha skjedd en del ulykker med hver bilmodell før Folksam finner resultatet pålitelig.

For deg som bilkjøper danner NCAP og Folksam to bra utgangspunkt for bilkjøpet: Velger du en bil som skårer best på begge tester har du fått et sikkert kjøp.

Oftest er nyere modeller av en biltype sikrere enn tidligere modell. Har den eldre modellen kommet godt ut i sikkerhetsnivå hos Folksam, er det god grunn til å håpe at den nye modellen er like god eller bedre. Har derimot den eldre modellen av en ny biltype kommet dårlig ut hos Folksam er det all grunn til å være skeptisk med hensyn på den nye modellen.

Det er forskjell på konstruerte situasjoner i NCAP der virkeligheten simuleres slik det gjøres i NCAP og virkeligheten på veiene slik Folksam undersøker. Derfor kan det være noe forskjeller på resultatene, men som oftest samsvarer disse.

Minibiler
Blant minibiler har bl.a. Peugeot 1007 og nyere modeller ( fra 2005) og Renault Modus og nyere (fra 2004) begge fått 5 stjerner i NCAP. De to franske bilfabrikkene har i løpet av de senere modeller overrasket positivt i sikkerhetstester. Fra å være på jumboplass har begge fabrikkene kommet sterkt med sine siste modeller. For bruktbilkjøpere er det verd å merke seg at eldre modeller av disse to merkene har dårlig sikkerhet.

Øvrige minibiler som har 5 stjerner i NCAP: BMW Mini (fra 2007), Toyota Yaris (fra 2005) og flere kommer til for hver test: For bilfabrikkene strekker seg etter disse testene nå som forbrukerne blir mer stadig opptatt av sikkerhet. Se ovesikt i spalte 3 Euro NCAPs sikkerhetstest.

"Golfklassen" - små familiebiler
Golfklassen er en volumselger i Norge. Såkalte små familiebiler har stort prispress på seg og knivskap konkurranse. Volkswagen Golf som har gitt navn til klassen, har vært en sinker med hensyn på sikkerhet helt frem til og med Golf 4. For bruktbilkjøpere er derfor ikke gammel Golf en spesialt god handel hvis vi ser på kollisjons-sikkerheten. Dette bekreftes også av Folksam- undersøkelsen. Golf 5, 6 og den nye Golf 7 derimot har rettet opp dette med å oppnå 5 stjerner i NCAP.

Biler i denne klassen med 5 stjerner er: BMW 1-serien (2012) , Citroen C/DS 4 (2010/11) , Fiat Bravo (2007), Ford Focus (fra 2004), Mercedes Benz A-klassse (fra 2005), Renault Megane (fra 2002), Volvo V 40 (fra 2007),VWGolf (fra 2004) m.fl. - se flere resultater spalte 3 Euro NCAPs sikkerhetstest.

Det er bemerkelsesverdig at BMWs minste bil i produksjon oppnådde 5 stjerner før 3-serien: BMW er tidligere kjent for å være en sinker med hensyn på kollisjonssikkerhet: Som kjent har ikke 3-serien oppnådd tilsvarende god kollisjonssikkerhet før i 2005, heller ikke de fleste større modeller som 5 serien har tidligere skåret bra, men gjør det nå.

Mellomstore biler
Det NCAP kaller store familiebiler har flere gode kandidater:
Biler som har oppnådd 5 NCAP-stejerner i denne klassen er bl.a. Alfa Romeo 159 (fra 2006), BMW 3-serie (fra 2005), Citroen C 5 (fra 2004), Fiat Croma (fra 2005), Toyota Prius (fra 2004), Toyota Avensis (fra 2003), Volvo S/V 40 (fra 2004), VW Passat (fra 2005) med flere. Se flere på listen i spalte 3 Euro NCAPs sikkerhetstest. Denne listen tyder på at de fleste bilprodusentene tok et sikkerhetsløft i perioden 2003/2004.

Volvo S 40 er endelig kommet opp på femeren- og dette vereeføres med nye V40: De hollansk produserte små Volvoene har tidligere aldri kommet opp mot sikkerheten som de større Volvoene produsert i Sverige påståes å ha. Dette selv om Volvo har markedsført seg nettopp på kollisjonssikkerhet. Nå har endelig den hollandske Volvoen kommet opp i kollisjonssikkerhet der den bør være. Og i tillegg med nesten like gode seter som storebror produsert i Sverige.

Store biler
Store biler er klassen hvor man forventer å finne alle bilene med 5 stjerner for tradisjonelt har de største bilene vært de sikreste. Det er ikke tilfellet nå skal vi tro NCAP: Mest skuffende er å finne Audi A4 (1997) med kun 2 stjerner. Beste plassering hos NCAP får disse: Audi A6 (fra 2009), Citroen C 5 (fra 2009), Mercedes C-klassen ( fra 2009) m.fl.. Se flere på listen i spalte 3 Euro NCAPs sikkerhetstest.

Små flerbruksbiler MPV
Av små flerbruksbiler har disse oppnådd 5 stjerner: Citroen C 4 Picasso (fra 2011), Mazda 5 (fra 2005), Opel Zafira Tourer (fra 2011), Skoda Roster (fra 2006) og Toyota Verso (fra 2010). Se flere på listen i spalte 3 Euro NCAPs sikkerhetstest.

Flerbruksbiler MPV
Store flerbruksbiler ofte kalt volumbiler har bl.a. følgende skikkerhets-vinnere: Ford Galaxy (fra 2006), Ford S Max (fra 2006) og Fiat Freemount (fra 2011) er alle best i sin klasse med 5 stjerner.
Se flere på listen i spalte 3 Euro NCAPs sikkerhetstest.

SUV/Jeeper
Stadig flere SUVer oppnår 5 stjerner også i kategorien liten SUV finnes flere som har oppnådd toppresultat. Av store SUVer ser vi bl.a.: BMW X5 (fra 2003), Volvo XC 90 (fra 2003) og VW Touareg (fra 2004). Se flere på listen i spalte 3 Euro NCAPs sikkerhetstest.

 Mange har den forestillingen at disse bilene er sikrere enn personbiler fordi de er høyere. Det viser seg imidlertid ut i fra totalvurderinger av bilene at kollisjonstestene gir denne biltypen liten ære på sikkerhetsfronten hvilket er en tankevekker for bilkjøperne i disse dager med "SUV-feber".

 

Linker

Kollisjonssikre biler redder daglig liv på veiene våre. Sjekk test på din bil:
http://www.euroncap.com/tests.aspx
Test av bilenes nakkeslengbeskyttelse:
http://www.euroncap.com/whiplash.aspx
http://www.safercar.gov/
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6326448

Folksam har webadressene:
www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen/1.57836
http://www.folksam.se .
www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/sakerthallbart

Slik sikrer du barn i bilen:
www.folksam.se/testergodarad/barnibil/1.74179


 

NCAP-tester
De sikreste bilene:

Minibiler


euroncap.supermini

Små familiebiler


euroncap.small_family

Mellomstore biler


euroncap/large_family

Store biler


euroncap.executive

Små flerbruksbiler - MPV


euroncap.small_mpv.

Flerbruksbiler - MPV


euroncap.com/large_mpv.

Små SUV/Jeeper


euroncap.small_off_road

Store SUV/Jeeper


euroncap.largeoff_road

Van


euroncap.van

Pickup


euroncap.pickup

Nakkesleng


euroncap.whiplash

 

Folksam-tester:

Det svenske forsikringsselskapet Folksam rangerer i sin sikkerhetstest på bilene
ut i fra ulykker som har skjedd på svenske veier:

folksam.se/testergodarad
/bilkoparguider/sakerthallbart

folksam.se



USA-bil-tester:

Kollisjonstester i USA:

www.safercar.gov/

Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bildekk
  Bilkjøp
  Bilnytt
  Bilnyttig
  Bilord
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Energi: Bilgass
  Flerbruksbiler
  Ford Focus
  Ford Kuga
  Ford Mustang
  Ford S-max
   Førerkort i No
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic 
  Kia Carens
  Kompaktbil
  Konbilen
  Landeveispirater
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Akl
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Astra
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Rust på VW
  Saab 9000CSE
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia 
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV
  Suzuki Gr. Vitara
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Toyota Rav4
  Volvo V40
  Volvo V70
  Volvo 544
  Volvo 940
  VW Caravelle
  VW Golf 5
  VW Golf 7
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP


Bildekk

 


Bilkjøp

©  
www.helping.no